Reda ut allt i röran

Jag sitter och läser lite om Dubbens härstamning och har haft lite mailkontakt med uppfödaren som då har Stoeterij Heechhiem. Väldigt kul att få veta att stostammen har en del meriter bakom sig. Går man in på hans hemsida så ser man hur många ston han har och vilka kvalitetshingstar han väljer att använda.
Detta med hingstar, ston, härstamningar och alla kända stostammar är så grymt intressant tycker jag personligen. När jag är för gammal för att rida så tänker jag inte sluta med hästarna, då ska jag hålla på med avel tills jag dör. Det roligaste hade kanske varit att kunna ha en liten skala med avel och resten ridning, träning och tävling men det hinns inte med nu och dessutom kostar det en del pengar också.
 
Då tänkte jag skriva ner lite om Dubbens stam.
Han är då efter Cardento (160) som vi alla vet vilken han är (Capitol-Lord).
Sedan heter hans mamma Pejottie som är efter Calvados (160) som dessvärre drog på sig en skada när de endast hade ridit henne i några månader (Uriel-Ibrahim). Hon visade mycket hoppning men pga skadan så har hon endast verkat i aveln och har fått 10 avkommor som bland annat är efter Indoctro, Indorado, Cardento, Arkansas VDL.
Hans mormor Jottie är efter Elmshorn (160) som har funnits tillgänglig i Sverige ganska länge och vad jag vet så är han svenskägd (Lord-Corvado). Jottie gick 130 som 6-åring sedan sattes även hon i avel och hon har fått 10 avkommor som bland annat är efter Indorado, Carolus II, Douglas VDL och Indoctro. Jotties ena avkomma efter Indorado vid namn Springtime går internationellt 160 klasser med framgång bla. Nations Cup med Nathalie Van Der Mei men är nu såld till Saer Coulther. Hennes andra avkommor efter Indoctro och Indorado går 130 och är påväg uppåt i klasserna.
Jag hittade lite filmer på Springtime, vilken fin häst.
http://www.youtube.com/watch?v=iPfPWWBuofk
http://www.youtube.com/watch?v=Uf7Ydobo2rA&feature=related
 
Hans mormors mor Eottie är efter Ramiro Z (160) som bland annat är pappa till Robin Z (Raimond-Cottage Son xx). Eoitte hoppade framgångsrikt internationellt 155 klasser med Albert Zoer och Jur Vrieling.
 
Blev det rörigt? Jag skriver nog lite rörigt men nu har jag suttit och läst på holländska utan att använda mig av google translate. Det finns väldigt mycket mer att skriva om detta och det finns massor av avkommor som jag inte har nämnt här men det får vi hålla till en annan gång.
 
Jag bifogar lite bilder som jag har hittat :)
 
Springtime e. Indorado - Elmshorn är alltså morbror till Dubben
 
Jottie e. Elmshorn - Ramiro Z är alltså mormor till Dubben
 
Detta Wajottie e. Indoctro - Calvados alltså syster till Dubben som har fått föl e. bland annat Clinton II och Vigo D'Arsouilles. Köpa någon utav avkommorna?
 
Detta är Exotic e. Indoctro - Calvados alltså bror till Dubben. Söt?
 
Vi avslutar med ännu en bild på Springtime e. Indorado - Elmshorn
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0