Breeders

Igår var det tidig uppstigning för att göra allt klart i stallet innan Emmy, jag och Sofie skulle köra ner till Breeders i Flyinge.
Resan var lite oplanerad kan man säga så vi fick nöja oss med att sova alla tre i bilen och det gick rätt bra faktist om man bortser från lite nackspärr och stel rygg.
 
På morgonen var det 4-åringarnas final som stod på schemat. Roligt att se hur de bedömde hästarna och deras hoppning. Hästarna var i allmänhet ganska matta i hoppningen och jag tyckte att de dömdes ner ganska mycket. Hur mycket ska man begära av en 4-åring?
 
Dagen fortsatte med 5-åringarnas final där det fanns en hel del många fina unghästar där några av mina favoriter var den godkända hingsten Character e. Careful - Acadius, Chapeau e. Verdi - Heartbreaker som hoppade fantastiskt på olika sätt förstås.Tycker att det fanns ett flertal Careful avkommor som hoppar riktigt bra, med bra teknik, rätt inställning, gott om spänst och kapacitet. Skulle dock gärna ha en Verdi avkomma i stallet, ser betydligt svårare ut att rida men otrolig kapacitet.
 
Lite senare på eftermiddagen så gick vi otroligt nog till dressyravdelningen där det var 4-åringarna som skulle få upp testryttarna på ryggen.
Plötsligt var allt tyst och man fick inte ens harkla sig där inne, inte nog med det så får man inte gå ut under tiden som hästarna rids men det är samtidigt ganska behagligt att det är knäpptyst.
Något som verkligen chockade mig var hur otroligt fina och välridna dessa 4-åringarna var och kvalitén på hästarna var ruskigt bra. Testryttarna var olika i sin ridning, den ena var ganska tuff med skänkel och red upp de i handen medans den andra red mjukt och hästarna i låg form.
Det var 10 stycken hästar i finalen varav 3 stycken av dem var efter Don Primero, känns lovande när Sofie nu äger en sådan avkomma.
 
Kvällen var inte slut ännu utan kl 19 var det dags för SSHS, alltså auktionen för 3-åriga hästar.
Det var hela 30 stycken detta året och kan inte säga att det var drygt en minut enligt mig men det enda var väl att folk hade lämnat sina plånböcker hemma? Buden var nästan oförskämt låga och ett flertal hästar såldes inte vilket var synd då det var fina hästar. Jag ska inte säga något men hade inte mor och far haft handbromsen i så hade vi nog haft med oss några hästar hem.
 
Innan det var dags för sovdags så vattnade vi halsarna lite och gick till det lilla tältet och tillslut lite efterfest, vilket var precis lagom.
 
Söndagen började med 7-åringar där det var många fina hästar. Någon som var alldeles extra enligt mig var den godkända Contant Q e. Contendro II - Indoctro, vilket häst alltså.
 
Efter 7-åringarna var det dags för 6-åringarna att hoppa sin sista start för denna veckan. Här var det kvalitét på hög nivå må jag säga. Det är bara att njuta när man ser de hoppa så himla bra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0