Dags för en uppdatering

Nu är det verkligen dags för uppdatering, tiden har tyvärr inte funnits få att skriva här så nu trycker jag in allt i detta inlägget.

I söndags var vi i Karlshamn med Brunte, Raguza, Dubben och Hisse. Med andra ord en stressig och lång dag eftersom vi har ett eget släp, ett lånesläp men Raguza behöver stå brett så vi körde många rundor fram och tillbaka denna dag.

Dubben började och fick en snabb framhoppning men skötte sig fint.
Väl inne på banan så gick han runt på ett ner som jag tar på mig själv men inget konstigt utan ett "vanligt" riv om man är bebis. I andra starten som var debuten i 90 så gick han även här med ett ner som också var ett "unghästriv" då han inte backade av riktigt.

Hisse var nästa häst att starta och han var kanonfin på både framhoppningen och på banan i både 1m och 110. Han överhoppade inte sig alls så mkt som i Karlskrona utan nu var han mer kaxig och på i handen mot hinderna.

Raguza var pigg och hittade på bus mest hela tiden men inne på banan fokuserade hon och gjorde två felfria rundor och den sista rundan fick jag en riktigt bra känsla.

Brunte var lugn och avslappnad på både framhoppningen och banan. Vi gjorde två bra rundor och han känns väldigt fin i formen.

Jag ska lägga upp några filmer när tiden finns.

Idag åkte jag och Sofie till Flyinge för att kolla på bruksprovet.
Jag och Sofie tycker att det är väldigt intressant med hingstar, avel och unghästar. Jag är kanske den som är lite extrem när jag kan sitta hela dagarna och nätterna för att läsa om hingstar, titta på filmer på både hingstar och avkommor efter dem.
Att kunna se vad hingstarna och stona lämnar efter sig, det är otroligt spännande.
Jag skulle kunna skriva en stor uppsats om det men nog om detta.
Idag var det 4,5 årshingstar och prestationshingstar som testryttarna Peter Eriksson och Henrik Ankarcrona skulle prova idag.
Otroligt att se hur klockrent de lotsar runt hingstarna, det en ger inspiration.
Det var 8 hingstar som hade riktigt bra kvalitéer allihop.

De jag fastnade extra för var Etalon Lux 4 år e. Heartbreaker - Lux. Riktigt häftig och spänstig hingst med tilltalande stam.
Armani Code 4 år e. Armitage - Landfriese II. Läcker modell med avstamp som smällde upp i taket och riktigt bra teknik.
Diamantino VDL 5 år e. Quaprice Z - Mr Blue. Mjuk och spänstig med en galopp som inte så många andra har.
Blir spännande att se vilken som blir bruksprovsvinnare.

Efter hoppningen så sänktes musiken och hinderna togs bort då de 4-åriga dressyrhingstarna också skulle få upp testryttarna i sadeln.
Väldigt inspirerande att se även här hur välridna hästarna är trots att de bara är knappt 4 år gamla.

Nu ville vi bara hem igen och trimma hästarna :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0