Hoppning & gym

Idag var det första dagen i skolan på nästan en månad så ångesten var på topp, men det gick bra ändå :)

Efter skolan var det dags för hoppning med Dubben och Raguza. 
Det blev en 5 och en halva med travbom in. Sedan på medellinjen blev det travbom -> tre studs på rad med ca 3,2 m mellan varje -> ett galoppsprång fram till en oxer -> ca 3,3 m fram till en upphöjd bom på marken. 
Blev en väldigt lyckad övning för Dubben som behöver få ordning på sin stora och lite långsamma kropp. Bommen efter oxern såg till att han är lite uppmärksam och hoppar väl på oxern istället för att "slänga sig över". Går också bra att ha bommen innan oxern men just för Dubben passade det bättre med att ha den efter. 

När vi var klara så tänkte jag galoppera igenom Dubben lite och Sofie ville se vad jag uppfattar är en "tävlingsgalopp" och hur jag uppfattar en galopp "så fort det går" (va inte oroliga, vi skenade inte). Det var väldigt roligt att se på filmen då min uppfattade "tävlingsgalopp" var riktigt mesig medan "fullt ös" såg betydligt bättre ut och även en rundare galopp. En bra tankeställare fick jag mig minst sagt!
Ska se om jag kan få in någon film från dagens övningar.

Dubben gjorde ett väldigt bra jobb idag och ännu bättre var att han tyckte att det var kul också och inte bara jobbar på utan att det är roligt. 
Väldigt viktigt för mig att hästarna tycker att hoppningen är den bästa grejen som händer i veckan och inte att de blir obekväma när det kommer hinder framför de.

Raguza fick också hoppa några språng och hon blir helt överlycklig. Ingen häst som är så glad som Raguza när det gäller hoppning ;)

När hästarna var klara så var det dags för gymmet och ett rejält pass blev det så kan bli spännande att se om jag kommer upp ur sängen imorgon.. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0